Prítomný okamih

Prítomný okamih
5 (100%) 4x

Tento článok začnem citátom z rozprávky Medvedík Pú.

„Aký je deň?“ spýtal sa Pú.

„Je dnes,“ odpovedalo prasiatko.

„Môj najobľúbenejší deň,“ povedal Pú.

Nech sa už teraz nachádzate na akomkoľvek mieste, na chvíľu sa prosím zastavte a položte si nasledujúcu otázku:

„Čo práve teraz s určitosťou existuje?“

Včerajší deň je definitívne preč. Dokonca aj to, čo sa stalo pre 5 minútami je preč. Bodka. Už to nezmeníte.

Čo bude o 5 minút, zajtra, o rok? Je to budúcnosť. Kto ju pozná? Má význam sa strachovať, obávať sa?

Ste len vy, tu a teraz. Keby sme išli do hĺbky, dokonca neviete s istotou povedať, či naozaj existuje to, čo sa deje práve vo vedľajšej miestnosti, budove či meste.

V tomto článku by som sa samozrejme nechcel venovať tomu, čo sa deje mimo nás, ale skôr tomu, čo sa deje v nás. Hlavne na myšlienkovej úrovni.

Základné motto pozitívneho myslenia hovorí: „Zmeň svoje myslenie, zmeníš svoj život.“ Vychádzame z predpokladu, že naše myšlienky ovplyvňujú náš život. Sme doslova produktom našich myšlienok.

O čom teda premýšľate? Dajte si ruku na srdce, koľko sa vo svojich myšlienkach venujete minulosti? Prehrabávaniu sa v starých hriechoch či pochybeniach. Na druhej strane prehnané riešenie budúcnosti. Strachy, či to, či ono zvládneme.

Stará múdrosť hovorí: „Ľavá ide, pravá ide. Nech sú tvoje myšlienky tam, kde sú tvoje kroky.“ Ešte mi dovoľte jednu múdrosť: „Čo sa stalo, stalo sa. Čo sa stane vie len Boh. Čo sa deje naľavo 50 m alebo napravo 300 km je jedno, lebo mi sme TU a TERAZ.“

Pred istým časom mi jeden známi hovoril o rozsiahlej štúdii, ktorá poukazovala na nehodovosť na pomerne rovnej ceste. V mnohých prípadoch to boli nepochopiteľné havárie. Cesta sa nachádzala po úseku, kde bolo veľa zákrut. Štúdia zistila, že v úseku zákrut boli vodiči viac sústredení. Boli viac prítomní v danom okamžiku. Vo chvíli, keď prišli na rovnú cestu, prišlo uvoľnenie. Znížila sa sústredenosť a myšlienky začali blúdiť na situácie z práce v predošlom dni, hádku s rodičmi pred týždňom, myšlienky na nákup v obchode, zajtrajšiu poradu a pod.

„Nič na svete nie je dôležitejšie ako to, čo práve teraz robíte. Nič.“

Budha povedal a mal pravdu: „Neoplakávajte minulosť, netrápte sa budúcnosťou a nepredvídajte problémy. Múdro a rozvážne žite pre prítomnosť. To je tajomstvo zdravia vašej mysle a vášho tela.“

Ako teda na prítomný okamih?

1.Meditácia

Meditácia nie je nič iné ako počúvanie svojich vnútorných múdrostí. Neriešte špeciálnu polohu. Či stojíte, sedíte alebo ležíte, zatvorte na chvíľu oči. Začnite si uvedomovať svoj dych. Môže vám pomôcť rátanie svojho dychu. Nemusí to trvať dlho. Na začiatku možno pár sekúnd, pokiaľ myšlienky nezablúdia. Posúvajte hranicu. Ste len tu a teraz.

2.Metóda FO

Posaďte sa. Dlaň ľavej ruky si položte na čelo a dlaň pravej ruky si dajte na temeno.

Nad hlavou si predstavte „koleso“, ktoré sa krúti (pozn. má to súvis s korunnou čakrou).

Mužom sa koleso krúti v smere hodinových ručičiek, čiže zľava doprava. Ženám opačne. Proti smeru hodinových ručičiek, čiže zprava doľava. Koleso môže vidieť každý inak. Ja vidím napríklad obrovskú obruč, niečo ako hviezdna brána v rovnomennom filme. Vašou úlohou je toto „koleso“ zastaviť. Chce to cvik. Na začiatku to môže trvať trošku dlhšie, praxou čas skrátite. Keď ho zastavíte, ste v dokonalom prítomnom okamžiku TU a TERAZ.

Poviete si : „A na čo je to dobré?“

To na čo myslíte, to si priťahujete do života. V prítomnom okamihu neriešite minulosť či budúcnosť. Poviem vám tajomstvo. Nie je možné dlhodobo myslieť negatívne a cítiť sa pri tom dobre. Nie je možné myslieť dlhodobo pozitívne a cítiť sa pri tom zle. A v tomto je podstata. Čo vyžarujete, aké máte vibrácie (frekvencie), či ste alebo nie ste napojený na zdroj?  Akonáhle pochopíte, že to ako sa cítite, ukazuje mieru vášho dovolenia alebo odporu, máte v rukách kľúč k vytvoreniu čohokoľvek po čom túžite. Odpovedzte si sami ako sa prevažne cítite, keď myslíte na minulosť či budúcnosť? Dovoľujete si alebo kladiete odpor?

„Mesiace a roky ubiehajú a sú čoraz vzdialenejšie,

ale krásna chvíľa presvetľuje celý život. Okamih nepodlieha času.“

Voltaire.

Urobte si súkromný prieskum. Sleduje svoje okolie. Blízkych, kolegov, ľudí v obchode. O čom sa rozprávajú? Budete prekvapení koľké z tém budú mimo prítomný okamih. Prosím, nechápte tento článok ako zákaz riešiť minulosť či budúcnosť. Je normálne, že z nejakého dôvodu vyhodnocujeme alebo plánujeme. Ide skôr o uvedomenie si koľko času tomu venujeme a koľko času sme sprítomnení.

Vrátim sa opäť do auta. Viacerí priatelia sa mi priznali, že si niekedy vôbec nepamätajú cestu autom. Napríklad, keď idú ráno do práce. O čom premýšľali? Boli prítomní alebo nie? Odpovedzte si sami. Fotenie na dovolenkách. Tým, že doba filmov vo fotoaparáte skončila a kapacita súčasných fotoaparátov či mobilov je obrovská – fotíme všetko a všade. Samozrejme hneď zdieľame. Potom si doma pozeráme desiatky alebo stovky záberov a pri niektorých si povieme: „aj toto tam bolo?“. Keby sme boli dokonale prítomní, tak by sme si to pamätali. Svojho času som bol na kurze kreslenia pravou hemisférou. Až po čase som si uvedomil, že to bol zároveň kurz sprítomnenia. Myšlienkami som bol len tam. V miestnosti s ďalšími účastníkmi kurzu, s ceruzkami a papierom. S túžbou dokázať to. V súčasnej dobe sa tomu hovorí „flow“. Keď sme pri slove „flow“ ( preklad: plynúť, prúd 🙂 ) spomínam si na rozhovor s Janom Műhlfeitom, ktorý hovoril o tenistovi Rogerovi Federerovi. Keď sa ho pýtali, či si uvedomuje pri hre obecenstvo, odpovedal: „nie“. Pretože je v prúde. Plynie s hrou.

Po prečítaní tohto článku nebudete hneď mávnutím čarovného prútika väčšiu časť dňa sprítomnení. Úlohou tohto článku je, aby ste si to začali aspoň uvedomovať a začali na tom pracovať. Krok za krokom. Začnite už dnes. Nemusí to byť hneď meditácia či metóda FO. Stačí, keď si začnete všímať sami seba, svoje okolie. Robte si poznámky. Zoberte si malý papierik, ktorý budete mať stále pri sebe a robte si čiarky. Keď si uvedomíte, že myslíte na minulosť alebo budúcnosť a prežívate pri tom nejakú emóciu. A čiarky, keď si uvedomíte, že ste TU a TERAZ. Napríklad na prechádzke, keď sa kocháte nad západom slnka.

Zopakujme si: Akonáhle pochopíte, že to ako sa cítite, ukazuje mieru vášho dovolenia alebo odporu, máte v rukách kľúč k vytvoreniu čohokoľvek po čom túžite. Odpovedzte si sami ako sa prevažne cítite, keď myslíte na minulosť či budúcnosť? Dovoľujete si alebo kladiete odpor?

Ďalšie rady:

1.Vďačnosť. Ak zažijete niečo pekné čo si plne uvedomujete – poďakujte za to.

2.Radosť. Tešte sa. Prejavte svoju radosť.

3.Vnímajte svoje telo. Uvedomovanie svojho dychu som už spomínal vyššie.

4.Stop. Naučte sa toto slovo. Keď cítite, že je toho ako si veľa, povedzte si rázne „STOP“. Niekoľkokrát sa nadýchnite a vydýchnite.

5.Samota. Nájdite si čas sami pre seba. Bez mobilu. Len vy. Stačí aj 5 minút.

6.Nečakané a náhodné. Počas dňa urobte niečo nečakané alebo náhodné. Možno občas bláznivé. Narušíte bežné myšlienkové vzorce.

7.Prečítajte si knihu „Sila prítomného okamihu“ od E.Thoola

Citáty – prítomný okamih

Prítomný okamih

Majte sa fanfárovo. 🙂 Miroslav Zaťko

forum Komentáre (2 komentáre)

Dakujem za tento clanok, pred par tyzdnami som dopocuvala audioknihu Sila pritomneho okamziku, urcite sa k nej este vratim, rovnako ako k tomuto clanku.

message Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*
Udelením tohto súhlasu súhlasíte s tým, aby Vaše osobné údaje v rozsahu meno a emailový kontakt boli spracúvané. Súhlas je poskytnutý na dobu 20 rokov. Tento súhlas je možné kedykoľvek písomne odvolať, pričom odvolanie nemá spätné účinky. Viac o ochrane osobných údajov tu.

collections_bookmark Podobné články

Myšlienkové vzorce

Tento článok má za cieľ popísať čo sú myšlienkové vzorce, kódy, programy či návyky. Terminológiu nechám na Vás. Následne si ich začať uvedomovať a popísať, ktoré sú Vám na prospech a ktoré Vám škodia. Ak sú Vám na prospech, posilnite ich a vyšperkujte do dokonalosti. Ak Vám škodia, zmeňte ich. Vymažte starý program a nahrajte nový. Stojí to zato, pretože na čo myslíte, to si do života priťahujete. A to stojí za zamyslenie.

Nechajte minulosť v minulosti

„Nelipnite na hriechoch a chybách včerajška do takej miery, že vám neostáva energia a myšlienková kapacita pre život v prítomnosti. A nemyslite si, že hriechy a chyby minulosti vám môžu brániť v úspešnom a príjemnom živote v súčasnosti.“ James Allen

Pocity a emócie

Myšlienka je ako raketa a Emócia je palivo. Raketa bez paliva je len veľká opacha železa, ale dajte jej palivo a dovezie Vás na mesiac. Naučte sa pracovať s emočným navigačným systémom. Pýtajte sa: „kde sa nachádzam na stupnici ENS?“ Pociťujem radosť, vášeň, lásku, alebo nudu, hnev…? Tajomstvo úspechu je cítiť sa fajn!